Friday, 23 September 2016

Breakup? Macam mana nak move on?


Assalamualaikum semua, lama tidak update blog kan. Sibuk melulu dengan percutian bersama keluarga, harini first day masuk kerja lepas habis kontrak minggu lalu. Alhamdulillah kontrak diperbaharui, so ada dau bulan lagilah saya akan berkhidmat ditempat kerja saya ni. :) 

Saya actually mau bercerita pasal pengalaman bercuti di Krabi baru-baru ni tapi memandangkan video dan gambar belum siap edit, so saya tertarik untuk buat entry pasal ni. I wonder, siapa yang tidak pernah merasakan break-up? Mostly mungkin pernah cuma mungkin level dia berbeza, samada tahap rendah, sederhana ataupun parah. Hahaha, macam tahap ketumbuhan kanser pula kan? 


Macam yang saya cerita sebelum ni, saya breakup dengan pasangan saya yang mana kami telah bersama-sama hampir 10 tahun, so kalau ikut tahap-tahap breakup tu saya berada di tahap yang parah. Saya kongsi cerita dengan mereka-mereka yang rasa tidak boleh move on agar kita sama-sama cuba untuk membina matlamat hidup yang baru. 

Perpisahan level parah ni biasanya datang dari sebab yang sangat sukar dielakkan contohnya pasangan sudah berkahwin, halangan keluarga, dan pasangan di paksa kahwin dengan orang lain juga macam-macam lagilah sebab yang pasti kalau pasangan curang disaat hubungan kamu berada diperingkat klimaks itu nama dia pasangan kau tu memang playboy. hahahaha. 

After breaking up with him, saya macam mayat hidup, dengan kehidupan yang tidak tentu arah, tiada kerja dan tiada semangat untuk mencari kerja, no one texting me, im crying every night, instead of seeking Allah's forgiveness saya macam orang gila. Saya betul-betul hilang arah, betullah orang kata cinta itu membutakan, memang jadi buta lah juga saya sampai saya mengurungkan diri, jumpa orang tidak mahu, im breaking up on December 2016, baru jugaklah while the Hero pula graduating dari tempat khursus dia Bulan 3/4 kalau saya tidak silap. Saya hilang berat dalam 4-5 kg sebab jarang sangat makan, tapi badan tidak ketara sangat sebab saya memang kurus sedia. Ada satu malam saya berjalan satu orang, yang arah tujuan saya pegi pun saya tidak tahu, the conclusion is im LOST. Saya lupa Allah, saya lupa keluarga, saya lupa yang saya masih lagi hidup didunia dan Allah masih bagi saya peluang untuk perbaiki diri saya. Saya lupa itu semua. 

Im asking myself WHY? Selama kami bersama, saya sudah menetapkan dalam fikiran saya No Matter What, saya akan berkahwin dengan dia. Saya menjadikan perkhawinan dengan Mr Hero itu adalah satu matlamat utama dalam hidup saya, dan itulah kesalahan terbesar dalam hidup saya. Sebab tidak mau berjauhan dengan dia saya tolak banyak tawaran kerja, sebab mau dekat dengan dia saya berhenti form6 which is kawan-kawan sebaya saya sudah jauh lebih berjaya dari saya, that was my biggest mistake in life. Saya tidak menyalahkan Mr Hero, saya menyalahkan diri sendiri sebab tidak mendengar nasihat sahabat dan keluarga sekeliling. Well macam yang selalu orang cakap penyesalan akan datang dikemudian hari, walaupun memang agak terlambat penyesalan itu datang namun alhamdulillah saya masih lagi diberi peluang untuk mengubah kehidupan saya. Saya juga baru menyedari betapa kasih sayang Allah swt itu sangatlah luas dan tiada henti dan ia menjawab pelabagai pertanyaan di dalam minda saya selama ini.

So, for those yang experience breakup tidak kira dari tahap mana sekalipun, harap dapat membantu, terutama early stage of depression after breaking up. 


1. Jangan Hubungi Bekas Kekasih Anda.
Benda ni paling susah mau buat, samada Ex kau yang akan cari kau, ataupun kau yang akan cari Ex kau. Biasanya orang yang ditinggalkan yang akan mencari yang meninggalkan. Hati kita kena kuat, bila orang sudah tidak mahu kita kena sedar diri. Apa yang harus anda buat adalah delete semua yang boleh membuatkan anda berhubung dengan Ex anda. Saya block Mr Hero di whatsapp, wechat, facebook, saya delete number dia ditelefon walaupun saya masih ingat number dia, saya block dia di insta dan saya ganti number phone saya. well memang agk payah tapi dalam 2-3 bulan okey lah tu, kamu akan terbiasa. 

2. Suarakan Emosi Anda
Kalau anda sedih nangis saja, mau teriak teriak ja kuat-kuat, jangan simpan dalam hati. Benda tidak baik kalau disimpan lama-lama dalam hati takut dia akan rosak dan buat hati kita jadi hitam. So let it out, garenti kamu akan rasa lega. Jangan biarkan ego menguasai diri anda.

3.Ceriakan hidup anda dengan keluarga dan rakan-rakan.
Dont hide yourself , cuba join aktiviti-aktiviti yang menyihatkan. Macam saya, banyak seminar saya join, seminar keluarga bahagialah, belajar Al-Quran, dan boleh juga travelling ka hiking kah habiskan masa dengan perkara yang berfaedah. 

4. Banyakkan berdoa
akhir sekali banyakkan berdoa, selain dari usaha kita , kita kena juga berdoa ddengan doa yang sungguh-sungguh kepada tuhan kita. Sesungguhnya Allah swt akan memakbulkan doa hambanya yang sungguh-sungguh. Tetapkan janji dalam hati kita, insyallah kita akan berjaya.

saya harap dengan tips yang saya bagi ni, boleh bantu kamu ya? memang susah diawalnya tapi bila sudah terbiasa anda akan rasa lebih gembira dan selesa menikmati kehidupan. Goodluck everybody! stay tuned untuk entry seterusnya :) 

Wasalam 








3 comments:

  1. Perjalanan hidup mc panjang.. Heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu jilaa, perjalanan hidup masih panjang

      Delete
    2. betul tu jilaa, perjalanan hidup masih panjang

      Delete