Saturday 17 June 2017

Bersyukur & Sedar Hidup tidak selalunya indah




Assalamualaikum wbt..

Hai semua, lama saya tidak bercerita-cerita sama kamurang kan? Selamat berpuasa semua, puasa you guys macam mana? Bulan ramadhan saya tahun ini untuk pertama kali diperantauan, sangat-sangat pilu dan menghibakan hati. Btw guys, im here today to talk about kisah saya dengan gambar yang dibawah tu. 

Untuk pengetahuan, singlet tu adalah singlet saya. Koyak rabak tapi ada kisah disebaliknya. Sehari sebelum bertolak ke tanjung malim packing2 barang baru saya sedar semua singlet saya belum kena cuci, tula jalan-jalan saja sampai lupa cuci baju. Im about to throw this singlet actually, sebab koyak rabak sudah, saya sudah letak diplastik tapi sebab terpaksa saya pakai juga ni singlet dengan alasan nanti sampai sana saya buang juga ni, kompom saya beli baru.

Selama satu minggu ditanjung malim menghadapi orentasi intake baru degree belanja kehidupan disini belum kelihatan sangat, tapi agak banyak sudah habis duit sebab beli barang-barang keperluan asas macam baldi, cermin, piring, bantal dan sebagainya. Jadi masa untuk shopping beli baju2 baru dan singlet baru pun belum ada. Saya malu bila orang tau dan nampak ni singlet jadi asal saya jemur saya  akan lapis dengan baju lain, disini kan panas jadi kering jugalah, bila pakai ni singlet saya pakai sedia dalam kamar mandi supaya roomate tidak nampak. 

Bila sudah start kuliah, disitulah baru terasa hebatnya penggunaan duit, bila kau study family yang support rasa payah betul mau minta duit tiap kali duit saku habis, sampai satu tahap saya macam mau give up study sebab nampak kawan-kawan berkerjaya, support family diorang, ada kereta sendiri, saya rasa saya macam manusia yang tidak berguna dan tahu kasi susah family saja. But then, my mum nasihat dan bagi semangat. Saya tahu ibu bapa berkerja keras untuk support saya study. Sebab itu, sepanjang saya disini ketepikan niat saya untuk ada baju bsru, kasut baru, seluar baru yang mana hidup saya yang dlu sangat jauh berbeza.

Kalau dahulu, setiap kali tamu memang saya akan beli baju malahan sebelum saya datang sini pun saya sudah aim sedia untuk beli banyak2 baju disini, but guess what selama 4 tahun disini saya cuma berjaya membeli 1 baju baru sahaja. Itupun selepas berfikir berpuluh-puluh kali. Why is this happen? Tiap kali saya ada duit lebih sikit saya mau beli baju mesti saya ingat baju-baju saya dikampung dan saya tetapkan dalam hati selagi boleh guna , selagi tidak perlu selagi itu tidak payah beli. 

Sebelum ini, saya hiasi hidup saya dengan kehidupan yang sia-sia, kerja membazir, shopping baju sana sini, sebab saya tahu saya ada duir, i never think of masa depan saya, kalau saya simpan wang ringgit yang saya bazirkan tu my family doesnt have to support me now. Tapi penyesalan tu memang akan datang kemudian, dan itulah yang saya alami sekarang. 

Disini saya belajar erti bersyukur, belajar untuk move on dari kisah2 lalu dan belajar untuk lebih menghargai diri sendiri. Baru saya sedar saya cuma ada satu sahaja harta didunia iaitu diri saya sendiri. Semoga kita terus diberi kekuatan menghadapi hari-hari mendatang, dan semoga dipermudahkan untuk saya balik kampung esok. Thankyou everysbody , selamat hari raya!! 0 0 tauu ,:) 



3 comments: